Villkor för tjänster & ROT
Väntetid för installation
Väntetid för installation kan variera beroende på säsong, tillgänglighet och yttre omständigheter som tex väder, strejk, sjukdom. Normal väntetid för installation är 1-5 veckor.
Standardiserade installationer och tjänster
Vi erbjuder standardiserade installationer. För varje installation ingår arbete, material, restid och förberedelser. Specifika villkor och vad som ingår i respektive installation finns specificerat. Vid köp av tilläggstjänster från VarmBostad anges vad som ingår i respektive tilläggstjänst. Som kund, ska du ha läst igenom vad som ingår i den installation du har valt. Du har också ansvar för att se till att de förutsättningar som specificeras i installationen uppfylls vid installationstillfället.
Om du behöver något extra
Om du vill ha hjälp med mer än det som ingår i en vanlig standardinstallation, kan du avtala detta direkt med installatör. VarmBostad har inget ansvar för det som avtalas mellan dig och installatör.
Värmesystemet
Varmbostad äger inget ansvar för fel eller skador som kan komma att uppstå i värmesystemets övriga delar i samband med eller efter installationen. Varmbostad är ansvarig för direkta kopplingar/anslutningar mot värmepump. Kopplingar, rör, ventiler i värmesystemet som inte har justerats eller på något sätt hanterats av VarmBostad är till fullo köparens ansvar.
Tillstånd
VarmBostad förutsätter att du som kund har alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras. Skulle en tredje part efter installationen komma med krav om demontering av anläggningen eller i övrigt andra krav, frånsäger sig VarmBostad alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering eller åtgärd av fasad. Alla dessa kostnader efter faktureras dig som kund.
Rotavdrag
Vid en installation har du (privatperson) möjlighet att utnyttja rotavdraget.
Vid beställning av tjänst vars arbetskostnad delvis betalas genom utnyttjande av ROT-avdrag ansvarar du för att förutsättningarna för att SKV ska bevilja ROT-avdraget är uppfyllda. För det fall SKV efter vår begäran inte medger – helt eller delvis eller av annan orsak – utbetalning har vi rätt att omgående fakturera dig återstående del av arbetskostnaden. Du är således betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erläggas inom tio (10) dagar från fakturering. Mer information om ROT-avdrag finner du nedan.
Så fungerar ROT-avdraget
Rotavdraget är ett skatteavdrag som kan användas vi t.ex. reparation, underhåll, ombyggnad och tillbyggnad. När du köper en installation av VarmBostad har du rätt att göra ROT-avdrag motsvarande 30 % av arbetskostnaden.
För att beviljas ROT-avdrag krävs att kriterier är uppfyllda.
Kan jag få ROT-avdrag?
Gränsen för de belopp du kan göra rot- och rutavdrag för ligger idag på 50 000 kr/år, alltså 50 000 kronor i skatteavdrag.
SKV ställer följande krav på dig som ska göra ROT-avdrag:
- Du ska ha svenskt personnummer och vara obegränsat skatteskyldig i Sverige.
- Du måste ha fyllt 18 år.
- Du måste stå som ägare till den fastighet där projektet utförs senast vid betalningsdatum.
- Din fastighet måste vara minst 5 år gammal.
- Du måste själv ha beställt och betalat för tjänsten.
- Du måste ha betalat in tillräckligt mycket skatt.
- Företaget som utför arbetet måste ha F-skattsedel.
ROT-avdraget får utnyttjas av småhusägare, däribland kolonilott- och fritidsbostadssägare, samt bostadsrättsinnehavare. Du har inte rätt att göra avdrag för arbete utfört i hyresrätt. För bostadsrätter kan du enbart beviljas rotavdrag för arbete som utförs inomhus.
Hur går det till?
Rotavdraget sköts enligt fakturamodellen. Det betyder förenklat att VarmBostad ansöker om avdraget åt dig och drar av beloppet på fakturan i förväg, alltså redan när fakturan ställs ut. Du behöver alltså inte skicka in någon ansökan själv.
Det är dock väldigt viktigt att du anger rätta uppgifter i samband med din betalning. Vi behöver bland annat korrekt fastighetsbeteckning och ditt personnummer för att kunna ansöka om beloppet. Den som söker ROT-avdraget måste vara registrerad ägare av fastigheten. Om du inte har dina uppgifter tillgängliga vid tillfället för beställning går det bra att komplettera med dessa uppgifter i efterhand. Ansökan om avdraget sker först efter utförd installation eller när beloppet finns på VarmBostads bankkonto.
Skulle din ansökan avslås av SKV försöker vi reda ut vad som gått fel. Är det så att du redan utnyttjat maxbeloppet eller ej har rätt att göra avdrag faktureras du det innestående beloppet i efterhand. Söker du ROT för bostadsrätt eller köper med delbetalning som betalningsalternativ kan avdraget variera efter beslut från SKV. VarmBostad har oavsett orsak till avslag av ansökan för ROT rätt att återkräva motsvarande belopp av köparen
Elinstallation
Huruvida elinstallation ingår i installationen specificeras på varje installation. Var noga med att kontrollera vad som ingår i den installation du beställer. Anslutning sker alltid till befintlig arbetsbrytare/säkerhetsbrytare eller vanlig stickpropp. VarmBostad kan vid behov och vid godkännande av kund mot tilläggskostnad erbjuda tjänst av behörig elektriker för elarbete. Eventuellt tillkommande kostnader för elmaterial betalas av kund.
Installation på hög höjd
Vissa produkter kan installeras på en lite högre höjd. I våra standardinstallationer specificeras viken höjd som maximalt ingår som standard. Om du önskar installation på en höjd över maxhöjd, kan du förhandla detta direkt med installatören, mot en extra kostnad. På alla höjder över 3 meter tillkommer dessutom “risktillägg”. På arbeten över fyra meter kan skylift behövas, denna kostnad faller på dig som kund, men be gärna installatören om hjälpa att hyra den. Berätta om dina önskemål för installatören innan installationen, så ni kan komma överens om vilka extra förberedelser som krävs och vem som ska göra vad.
Förberedelser för kund
Vilka förberedelser som krävs specificeras för varje installation och det är ditt ansvar som kund att se till att genomföra alla förberedelser som krävs enligt villkor för installation. Om installatören anländer till platsen och inte kan genomföra installationen, debiteras du som kund, en bomkörningsavgift på 2500kr
Resa och resetillägg
Installatören ska kunna nå installationsplatsen i egen bil. Eventuella avgifter för parkering, färja eller andra transportavgifter betalas av kund. Om installatören inte kan nå installationsplatsen i egen bil, måste lösning för installation avtalas direkt med installatör.
För installation och frakt till Ö gäller särskilda priser:
- Ö-tillägg: 3000kr
- Särskilda Adresser, tex Ö eller ej farbar väg, Färja etc enligt offert
Avbokning
Om avbokning sker senare än 24 timmar innan installationen är inbokad kommer du, som kund, att få betala för bomkörning, 2500kr. Du kan även tvingas betala för bomkörning om förutsättningarna för installation inte uppfylls vid installationstillfället och installatören därför inte har möjlighet att utföra den aktuella installationen.
Fuktskador
Transportskador som är synliga på emballaget måste skrivas på fraktsedel vid mottagande, samt anmälas till transportbolaget och Varmbostad. Kvittera inte mottagandet förrän eventuell felaktighet har noterats på fraktsedel (fraktföretagets kvittensdel) Var noga med att kontrollera din försändelse vid mottagandet, att du fått riktigt antal kolli jämfört med frakthandlingen och att allt gods är oskadat. Viktigt att du dokumenterar med bilder om emballaget är skadat vid leverans.
Transportskador som inte är synliga på emballaget ska anmälas inom skälig tid från mottagandet, dvs. uppackning av vara måste ske inom skälig tid. Transportskador som inte anmälts inom skälig tid från mottagande ersätts ej.
Det är bra om du behåller allt emballage för eventuell returhantering
Om fuktskada/läckage skulle uppstå i samband med installation ansvarar VarmBostad för de kopplingar i direkt anslutning till installerad värmepump/beredare etc. VarmBostad har ansvarsförsäkring och alla ärenden hanetars av försäkringsbolag om inte annan överenskommelse träffas mellan varmBostad och kund.
Mottagande
Konsumenten ansvarar själv för inbärning av gods. Transportbolaget lämnar godset vid tomtgränsen. Om Produkten/Värmepumpen är skickad och har lämnat lagret debiteras du som kund för frakt samt returfrakt.
Varor eller produkter kommer med olika transportsätt. Vid hemleverans blir du aviserad förväg via SMS eller telefonsamtal på ett tidigare förutbestämt/meddelat datum.
Kunden skall vid mottagandet av produkt säkerställa att transportfordon har tillgänglig yta för avlastning. Avlastning sker vid tomtgräns, inbärning ingår inte utan ombesörjs av kund. Kund ansvarar för att inga skador uppstår på gods vid mottagande, in/ut bärning. Om produkt ej går att lasta av eller att ingen mottagare finns på plats debiteras kunden 1500kr inkl moms för bomkörning. Ny tid bokas därefter för ny avlämning
Returfrakt
Om du skulle ånga ditt köp inom 14 dagar är det är du som kund som ansvarar alla fraktkostnader kopplade till köpet, gäller även om transport är påbörjad/lastad på lastbil. Innan du returnerar din köpta vara skall kontakta VarmBostad och skriftligt meddela detta till VarmBostad. När varan kommit tillbaka och inspekterats så sker återbetalning/kreditering exkl. fraktkostnader. Produkten får EJ ha varit driftsatt eller uppmonterad samt skall vara i sitt original/nyskick
Leveranstid
Normal leveranstid 3-5 arbetsdagar. (med reservation för slutförsäljning).På grund av omständigheter som är utanför VarmBostads kontroll, kan leveranstiden i enstaka fall bli förlängd, exempelvis vid extrem väderlek, hög belastning eller strejk. Har du några frågor angående leveranstid av den produkt, som just du är intresserad av, så tveka inte att höra av dig till oss via mail eller per telefon.
Vid eventuell försening kontaktar vi dig och du har då rätt att häva köpet kostnadsfritt.
Garantier
Garantier ges utöver vad som stadgas i Konsumentköplagen resp. Köplagen. Om inget annat anges, gäller garantivillkoren både privatpersoner och juridiska personer (såsom organisationer och företag).
Din orderbekräftelse gäller som underlag för garantin; du får inte något separat garantibevis. OBS: vissa varumärken måste registreras hos tillverkaren för att garantin ska gälla vilket du som kund ansvarar för.
För att materialgarantin (när du köpt värmepump utan installation) ska gälla måste luft-luftvärmepumpar, AC (av luft-luftvärmepumpsmodell och luft-vattenvärmepumpar installeras av certifierad kylfirma. Materialgarantin ersätter de delar som konstanterats felande genom felsöknings protokoll av certifierad Installatör. Kunden skall även visa/bifoga installationsprotokoll från nyinstallation
Det är kundens ansvar att säkerställa att garanti registreras på den värmepump som installeras. Många fabrikat tex Nibe bifogar garantiformulär/blankett i emballage tillsammans med instruktioner för installation och handhavande.
Vad är garanti
En garanti är en typ av extra försäkran till varan eller tjänsten som kan lämnas av en tillverkare och/eller försäljare om att upprätthålla en viss typ av kvalitet och funktion under den avsedda tiden.
Vad är hel garanti?
Med totalgaranti menas att om det uppstår fel på själva produkten eller ingående komponenter kommer en installatör och ersätter den trasiga delen. Garantin gäller ej skador orsakade p.g.a. handhavandefel. Ej heller skador från yttre åverkan som t.ex. blixtnedslag eller skadegörelse.
Korrekt handhavande formuleras i respektive bruksanvisning. Det förväntas även att värmepumpen handhas med sunt förnuft för att undvika att skador på pumpen skapas.
För att garantin ska gälla får endast behörig installatör, som Varmbostad utsett packa upp och utföra ändringar på levererat material, om inte speciellt tillstånd givits av Varmbostad eller produktens tillverkare. Det är köparen som ansvarar för att inga obehöriga personer öppnar eller utför ändringar på levererat material.
Kompressorgaranti
Tillverkarens villkor gäller för kompressorgaranti
Materialgaranti
Materialgaranti är en av de vanligaste formerna av garantier som lämnas till en slutkund och innebär ett extra skydd vid produktfel, där köparen under sin garantitid erhåller den defekta delen eller komponenten från säljaren eller tillverkaren.
Montering, utbyte och felsökning av tekniker ingår inte.
Har du på egen hand installerat Värmepumpen gäller materialgaranti (2år fr köpdatum). Materialgaranti gäller endast om värmepumpen är installerad & felsökt av behörig installatör vilket skall styrkas med intyg.
Kundens ansvar
Kostnader för felsökning eller monteringsarbete där VarmBostad inte informerats och i förhand godkänt att arbete skall utföras ersätts ej. Visar det sig att installatör orsakat felet genom felaktigt montage etc, måste installatören själv stå för denna kostnad. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras besöket. Garantin omfattar inte förbrukningsmaterial såsom filter etc. Inga anspråk på kringkostnader kan heller ställas på till exempel förlorad energibesparing etc.
Om du anser att din produkt har ett fel, kan du kontakta oss via mail eller telefon. Vi tillhandahåller reservdelar då eventuella fabrikationsfel inträffar, förutsatt att de använts normalt och installerats i enlighet med gällande normer.
Nekad garanti
Garantierna gäller under normala förhållanden och förväntningen av konsument och/eller ägare av produkten är att den används med sunt förnuft, under normala förhållanden och att produktens skötsel och-serviceanvisningar efterföljs. Ett fel som uppstår på grund av vanvård eller oaktsamhet kommer inte att repareras på garanti.
När VarmBostad behandlat er felanmälan och konstaterat att felsökning på plats måste ske kommer tekniker att kontakta dig för tidsbokning. Om det vid besök av tekniker visar att värmepumpen/produkten ej är felande 3000kr. Om felet ligger utanför vad som ingår i installation eller är utöver värmepumpens prestanda/specifikation omfattas det EJ av garanti och kund blir debiterad för besöket av tekniker samt kostnader för eventuella åtgärder. Besöket och reparationen är kostnadsfri om den faller inom ramen för Garanti. Debitering 3000kr gäller vid handhavande fel med tekniker på plats hos kund.
Reklamation är inte en garanti
När du har köpt en produkt har du alltid genom konsumentköplagen rätt att reklamera varan till säljaren inom tre år, olikt garanti som kan fortsätta längre än tre år.
Reklamationsrätten ger dig som konsument chansen att påpeka för säljaren ett ursprungligt fel på produkten och få hjälp att åtgärda det. Till exempel genom rådgivning, besök och reparation.
Felet skall reklameras till säljaren inom vad man kallar för skälig tid. Alla produkter som reklameras till säljaren inom två månader räknas som skälig tid, men även fall som reklameras efter kan räknas som skälig tid beroende på omständigheterna.
Bevisbördan skiftar beroende på när felet inkom till säljaren. Reklamerar man felet inom sex månader ligger ansvaret hos säljaren.
Reklamerades felet efter sex månader så ligger bevisbördan hos köparen.
Vill du ta ärendet vidare
I de fall när man bedömer att oberoende, utomstående part bör få göra ett utlåtande till hur en tvist eller reklamation bör lösas finns hjälp att få av t.ex. Allmänna reklamationsnämnden.
Man bör ta i beaktning att allmänna reklamationsnämnden inte har någon juridisk makt och att alla tvister inte kan avgöras av andra än av svensk domstol.
Här nedan finner du länkar till olika myndigheter och organ gällande reklamation och konsumenträtt.
Allmänna reklamationsnämnden
www.arn.se
Konsumentverket
www.konsumentverket.se
0771-423300
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara under förutsättning att varan är behäftad med ursprungsfel. Men vänta inte med att påtala felet. Reklamation ska inom skälig tid efter du märkt eller borde ha märkt felet. Vänligen fyll i vårt reklamationsformulär och invänta respons innan du skickar tillbaka några varor. Vi kontaktar dig med de uppgifter som du behöver för att skicka tillbaka varorna till oss.
Så här gör du din reklamation
Kontakta VarmBostad för att registrera din reklamation. VarmBostad sänder ett formulär via epost på den epostadress som du uppgett i samband med köp alternativt att du kontaktar VarmBostad via telefon på telefonnummer 101-1551014. Du gör din reklamation genom att fylla i reklamationsformuläret eller uppger uppgifterna muntligen i telefon. För att vi ska kunna behandla en reklamation, måste alla fält i reklamationsformuläret vara ifyllda. Gå därför igenom alla stegen nedan, innan du går till reklamationsformuläret i sista steget.
- Modellbeteckning och serienummer
Skriv ner modellbeteckning och serienummer för produkt. För luftvärmepumpar hittar du information om modellbeteckning och serienummer på inne respektive utedel
- Hitta ditt ordernummer
Ordernumret finns i ämnesraden i mailet du fick som orderbekräftelse.
- Ta reda på ditt installationdatum
Kolla upp när installationen genomfördes.
- Felbeskrivning
Var noggrann när du skriver felbeskrivningen så kan vi hantera ditt ärende snabbare. Om du meddelar oss, vilken felkod eller andra symptom på produkten uppvisar, går det fortare för oss att reda ut vad det är för problem och se till att rätt åtgärder vidtas.
- Till reklamationsformuläret
Nu är du redo att fylla i vårt reklamationsformulär. Observera att alla fält måste vara ifyllda för att vi ska kunna behandla reklamationen.
Vi tar bara emot reklamationer på varor som är köpta via VarmBostad.se. Du kan även kontakta oss per telefon på telefonnummer 010-155 10 14. Vi reklamation via telefon behöver du har steg 1-4 ovan redo för avlämning muntligen. Har du inte köpt installationen via oss hänvisar vi till den installatör du anlitat på egen hand.
Återbetalning reklamation
Beroende på hur reklamation avhjälpts, returnerats eller på annat sätt hanterats sker eventuell återbetalning av hela eller delar av värdet på produkten på samma sätt som betalning gjordes av kund vid köpet av produkten
Du som privatperson har enligt lag 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan. Detta gäller även vid köp av produkt kombinerat med installation.
Du ska kontakta VarmBostad för bekräftelse av åberopande av Ångerrätt
Alla returer återsänds ända till dörr, med exempelvis Postnord, DB Schenker, DHL.
Följande måste dock uppfyllas vid åberopade av ångerrätt:
- Produkten får ej vara använd, monterad, trasig eller på annat sätt utsatt för yttre åverkan såsom repor, bucklor etc.
- Produkten skall vara komplett med samtliga tillbehör och originalhandlingar.
- Vid retur eller byte står du för transportrisken samt kostnaden för frakt/returfrakt.
- Produkten ska skickas tillbaka till Varmbostad, se adressuppgifter nedan
Om ovanstående punkter inte uppfylls så kan vi inte godkänna din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden.
Kontakta oss först via e-mail på kontakt@varmbostad.se eller per telefon 010-155 10 14 innan du returnerar en vara. Du får då information av oss om hur du går tillväga med returen. Önskar du returnera en vara så står du själv för returfrakten. Produkten skall skyndsamt återsändas till av VarmBostad anvisad adress. Återbetalning av ångrat köp sker efter produkten kommit åter till VarmBostad och vi kan konstatera att produkten är oanvänd och i originalskick/nyskick i originalemballage. Kostnad för returfrakt bekostas av kund. Så fort vi mottagit din retur och godkänt den, påbörjas processen med återbetalning.
Adress för Retur
Allro AB
Gustavsviksvägen 2, Port1
132 51 Saltsjö Boo
Formulär för ångerrätt
Använd konsumentverkets formulär för ångerrätt. Du skickar blanketten till kontakt@varmbostad.se
Till konsumentverkets ångerblankett
Vid ånger av tjänst/installation
Vid ånger av tjänst/installation gäller att ångerrätt . Du kan ångra beställning av tjänst/installation inom 14 dagar från avtalets ingående. Påbörjat utförande av tjänst/installation kan ej ångras. Tjänster/installation ses som påbörjade på utsatt starttid.
Beställningsvaror
Ångerrätt enligt Distansavtalslagen gäller ej för beställningsvaror eftersom dessa är speciellt beställda från leverantör. Varan kan alltså inte avbeställas efter det att beställningsprocessen påbörjats och ej heller returneras efter leverans.
Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos VarmBostad så tillämpas Köplagen. Returavdrag på 15 % av varans värde tillkommer utöver kostnad för returfrakt.