Reklamation & Felanmälan
Ibland blir det inte som planerat och det kan bli fel på den produkt du köpt av VarmBostad. Nedan skall du som kund fylla i alla obligatoriska uppgifter för att vi ska kunna behandla ditt ärende.
En Luft/Luft värmepump skall alltid användas med en kompletterande värmekälla. Att köra värmepumpen på hög värme under lång tid sliter på anläggningen och man minskar effekten snabbt. Det bästa är att köra värmepumpen på en måttlig nivå för att få bästa effekt och tillsammans med annan Primär värmekälla skapa ett behagligt inomhusklimat.
Det är viktigt att du så snart du upptäkt att något inte fungerar med din produkt att du kontaktar VarmBostad direkt och felanmäla enligt formulär nedan.
När VarmBostad behandlat er felanmälan och konstaterat att felsökning på plats måste ske kommer tekniker att kontakta dig för tidsbokning. Om det vid besök av tekniker visar att värmepumpen/produkten ej är felande eller på ngt sätt utsatts för yttre åverkan debiteras kund för besöket med 3000kr. Besöket och reparationen är kostnadsfri om den faller inom ramen för Garanti. Debitering gäller även vid handhavande fel.
Uppkomna kostnader då kund på eget initiativ utan att kontakta VarmBostad eller av tillverkaren utsett serviceombud åligger kunden själv att bekosta och reglera.
VarmBostad tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt som säger att du kan reklamera i 3 år efter det att du har mottagit varan från VarmBostad. Reklamationen förutsätter att samtliga skötselråd följs och normal aktsamhet iakttagits.
Har du på egen hand installerat Värmepumpen gäller materialgaranti (2år fr köpdatum). Materialgaranti gäller endast om värmepumpen är installerad & felsökt av behörig installatör vilket skall styrkas med intyg.
Oavsett fabrikat så är det viktigt att ni kontaktar tillverkarens egna serviceombud för garantiåtgärder och felsökning. För att eventuella kostnader som uppkommer ska täckas av garanti måste kundens ärende hanteras av en servicepartner
För installation gäller 1 års garanti.
Nibe Reklamation & Felanmälan
Har du fått problem med din NIBE-produkt rekommenderar vi dig att i första hand kontakta din NIBE installatör/återförsäljare eller närmaste NIBE Serviceombud.
Om din produkt är inom garantitid (3 år), ska du alltid vända dig till den du har köpt produkten av
Hitta Serviceombud, Klicka Här
Support på befintlig Nibe produkt
Telefon: 0433 – 27 39 95
Öppettider support: 07:00 – 18:00 / Måndag – Fredag
Här kan du läsa mer om garanti för din Nibe produkt
CTC Reklamation & Felanmälan
När du fått problem med din värmepump från CTC ska du kontakta ditt närmaste CTC serviceombud
Behöver du support på din CTC produkt kan du kontakta CTC kundservice för bästa supporten.
Här kan du läsa om vad som gäller för Garanti på CTC produkter
Panasonic Reklamation & Felanmälan
När du fått problem med din värmepump från Panasonic ska du kontakta ditt närmaste serviceombud för åtgärd.
Sök Panasonic Pro Partner ombud
Reklamation & Felanmälan (gäller alla varumärken)
Följande information skall vara med i din felanmälan.
- Beskriv felet, hur och när märkte du att det var något fel, vad har du vidtagit för åtgärder
- Installationsdatum
- Serienummer på inne/ute del
- Modellbeteckning